Har Försäkringskassan några formkrav på intyg från utomstående som ska styrka särlevnad?

Hej. Det är så att min ensamstående mamma med 3 små barn blivit nekad underhållstöd och bostadsbidrag av försäkringskassan då de misstänker att fadern är med i bilden. Vilket inte är sant. Pågrund av det här skulle hon behöva styrka att hon är ensamstående genom att bland annat få vittnen att skriva under att hon är ensam.

Finns det några juridiska krav på det här dokumenten som folk ska vittna på? Jag tänkte skriva ut ett ganska basic med en rubrik o ruta för namnförteckning i word, o be hennes grannar i trappuppgången skriva under att det bara är hon som bor ensam utan fadern till barnen. Skulle det funka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med dina frågor!

När det gäller intyg som ska fungera som "bevis" i ett ärende hos Försäkringskassan finns det inga formkrav.
Det viktigaste är att det framgår vem det är som lämnar uppgifterna och att det finns en underskrift samt datum för underskrift. Så jag tycker ditt förslag med dokumentet låter jättebra! Sen är det alltid svårt att veta exakt vad som ska skickas in. Det viktiga är ju att hon skickar in någonting som styrker hennes sida.

Skulle grannarna tycka att det känns olustigt att skriva under någonting de faktiskt inte till 100% kan vara säkra på, skulle du kunna ändra formuleringen i brevet lite och uttrycka det något i stil med "Jag har aldrig stött på barnens pappa här i närområdet och jag har aldrig sett barnens pappa i vare sig trappuppgång, tvättstuga eller lägenhet. Enligt min vetskap lever XXX som ensamstående."

Ett tips är också att du skickar in ett intyg även från dig! I med att du är hennes barn skulle du ses som partisk, och intyget skulle inte få samma betydelse som om det kom från en utomstående person. Men jag tycker ändå att det finns ett visst värde i att du kompletterar med uppgifter, i med att du (vad jag nu antar) har varit i hennes bostad och faktiskt sett att hon är ensamstående.

En ytterligare fundering jag skulle vilja skicka med dig är varför de tror att hon bor tillsammans med barnens pappa? För att bevisa motsatsen är det bra att ta upp den själva anledningen och bemöta det! T.ex. om det handlar om att hon tidigare bott med honom och han fortfarande står skriven på adressen. Då kan det vara bra att kontakta Skatteverket och meddela att han inte ska stå skriven där längre, och som en del av intygen till Försäkringskassan berätta att Skatteverket har blivit underrättade.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga och kanske hjälp på vägen. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare