Har ett särkullbarn rätt till efterarv trots att hen fått kräva ut sin laglott?

Om man som särkullbarn bestrider ett testamente och får ut sin laglott. Har man då rätt till resterande arvslott, efterarv efter att kvarvarande maka dött?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag skulle säga att det avgörande är om den kvarvarande makan har ärvt med fri förfoganderätt eller med full äganderätt. Fri förfoganderätt innebär att hon får förfoga över egendomen som hon vill under sin livstid men att särkullbarnet har rätt till efterarv. Full äganderätt innebär istället att resterande arvslott går till den kvarvarande makans arvingar och att särkullbarnet inte har rätt till efterarv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar får du gärna återkomma.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare