FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/09/2020

Har en misshandelsdom för 20 år sedan betydelse för ett åtal om misshandel som väcks idag?

En person blev dömd för ringa misshandel för 20 år sen till 80 Tim samhällstjänst.

Kan detta komma att användas emot personen om ett nytt åtal om misshandel väcks idag?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidigare brottslighet kan ha betydelse när man bedömer vilket s.k. straffvärde ett brott har samt vilken påföljd som är lämplig för ett visst brott (29 kap. 4 § brottsbalken och 30 kap. 4 § 2 stycket brottsbalken). Då tittar man dock endast några år tillbaka i tiden och inte så långt tillbaka som 20 år sedan. Det faktum att en person dömts för ringa misshandel för 20 år sedan kommer alltså inte att användas emot personen vid ett nytt åtal idag. Detta gäller så länge personen inte begått några fler brott under den aktuella perioden.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställe dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare