FrågaEKONOMIÖvrigt06/09/2018

Har en mäklare rätt till arvode om ett svävarvillkor genererar att ett köp hävs?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Mäklares verksamhet omfattas av fastighetsmäklarlagen (FML) som du hittar här.

Jag förmodar att det är mäklarens förtjänst att köparen har kommit i kontakt med köpeobjektet och att denne förmedlat att avtalet kommit till stånd. I regel är det så att mäklare har rätt till arvode för sitt arbete genom utdelning i en viss procent på köpeskillingen, 23§ FML. Har handpenning (köpeskilling) betalats ska arvodet som regel tas ur denna, denna betalning kan ha skett innan köpet hävs.

På området gäller det dock avtalsfrihet och uppgift om arvode ska därför finnas i kontraktet. Jag har inte tillräcklig information att bedöma rätten till arvode fullt ut eftersom det kan vara beroende av tidpunkter och vad som hänt efter hävningen. Jag rekommenderar därför att läsa avtalet ännu en gång där det någonstans bör stå vad som sker i fallet att köpet hävs.

Behöver ni mer vägledning i detta är ni välkommen att ställa en ny fråga här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare