Har efterlevande make inga arvingar ärver den först avlidna makens arvingar

Hej, Vi är särkullsbarn och har fått vårat arv. Överlevande styvmor har inga egna barn eller levande släktingar och fick sin del efter bodelningen. Hennes del anser jag höra till oss särkullsbarn den dagen hon går bort, särskilt som ett av oss barn ingick i familjen: "far-styvmor-barn". Vi gör inga anspråk nu men det mesta styvmodern tilldelades köptes av far eller med fars pengar då hon var hemmafru men vi tycker i vart fall att när hon en dag går bort så borde saker såsom konst, möbler och personliga tillhörigheter och för all del eventuella kontotillgodohavanden komma oss tillgodo och absolut inte hamna hos arvsfonden. Att få styvmodern att skriva testamente är nog dessvärre uteslutet av kognitiva skäl.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall den efterlevande maken vid sin död inte har några arvingar kommer dennes tillgångar att gå till den först avlidna makens arvingar (3 kap 8 § ärvdabalken). Detta innebär i er situation att ifall er styvmor inte har några arvingar kommer ni att få ärva henne när hon går bort. Er styvmor kan såklart fortfarande testamentera bort sin egendom till någon annan, men finns inget testamente är det ni som kommer ärva henne.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare