FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/05/2019

Har de rätt till att innehålla intjänad lön?

Hej

Jag har sjukanmält mig hos min huvudarbetsgivare för att jobba hos en annan.

Jag har nu sedan i maj struntat i att gå till jobbet.

Nu idag skulle jag få lön för det jag jobbade i April men min huvudarbetsgivare håller inne lönen tills jag kommer in för samtal och framför allt tills jag återlämnar företagets kläder och tekniska hjälpmedel.

Har dem rätt till detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om anställningsförhållanden finns i lagen om anställningsskydd (LAS) medan medbestämmandelagen (MBL) reglerar disciplinära åtgärder i kollektivavtal, t.ex. innehållande av lön.

För arbetstagare gäller arbetsplikt, vilket innebär att man som arbetstagare är skyldig att utföra det arbete som man har åtagit sig. När en arbetstagare vägrar utför arbete (arbetsvägran) eller olovligen uteblir från arbete (olovlig frånvaro) är det ett allvarligt kontraktsbrott av anställningsavtalet. Sådan olovlig frånvaro från jobbet kan leda till uppsägning eller till och med avskedande (7 § respektive 18 § LAS). För det fall du har sagt upp dig och sedan uteblivit från jobbet under uppsägningstiden kan du bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren enligt 38 § 1 stycket 2 meningen LAS. I kollektivavtalet eller i det enskilda anställningsavtalet kan det därmed framgå att arbetsgivaren har rätt att hålla inne lön i samband med kontraktsbrott genom arbetsvägran (62 § MBL). Jag rekommenderar dig därför att läsa i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal om när arbetsgivaren får hålla inne lön.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare