FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/01/2021

Har budat på tradera, är det bindande?

Har budat på en telefon på Tradera och jag vill begära kvitto men det finns inget att det hade jag inte bett från början skriver säljaren och nu vill han att köpet ändå ska genomföras Vad har jag för lagliga rättigheter i denna fråga

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att ställa din fråga till oss på Lawline.

Jag förstår det som att du har köpt varan från en privatperson genom Tradera. Vi kommer därför behöva använda oss av köplagen, men även avtalslagen i viss mån. Skulle det vara så att du har köpt från en näringsidkare genom Tradera kan svaret skilja sig något åt och du är i sådana fall varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Bindande avtal

Du har genom att lägga ett bud på telefonen ingått ett avtal med säljaren. Detta avtal är juridiskt bindande för dig och säljaren (1 § avtalslagen). Vad gäller de olika bestämmelserna i köplagen så gäller dessa såvida du och säljaren inte har kommit överens om något annat (3 § köplagen). Eftersom köpet har skett på Tradera kommer vi behöva beakta deras bestämmelser. Tradera har ett villkor som säger att ett bud är bindande. Med detta menas att du är skyldig att betala för det bud du har lagt.

Möjlighet att frångå bindande avtal

De olika påföljderna i köplagen gäller vid fel i vara. För att kunna häva avtalet skulle det således krävas ett fel på telefonen (30 § köplagen). Att det saknas kvitto när säljaren inte har utlovat ett sådant utgör enligt min bedömning inte ett fel.

Inom avtalsrätten finns det en stark princip vid namn pacta sunt servanda. Denna innebär att avtal ska hållas. Eftersom du genom att bli användare hos Tradera har godkänt avtalsvillkoren så behöver du visa varför du inte ska behöva betala. Jag kan förstå att du vill ha kvittot till mobiltelefonen, men såvida det inte framgick i annonsen att ett sådant skulle medfölja har jag svårt att se hur du ska kunna undgå att behöva betala.

Mina råd till dig

Det är möjligt för dig att frångå avtalet, men det kan vara svårt att påvisa att du har anledning nog att göra det. Om du misstänker att varan utgör stöldgods eller liknande rekommenderar jag dig att kontakta Tradera. Det skulle eventuellt utgöra en godtagbar anledning till att häva köpet. Du kan även uttryckligen fråga säljaren om varan utgör stöldgods eller om det finns något du behöver känna till om varan. Vill du ha mer ingående hjälp kan du välja att kontakta någon av Lawlines jurister. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och allt allt ordnar sig för dig.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare