Har blivit utsatt för sexuellt ofredande på jobbet.

Hej jag har polisanmält en manlig kollega på mitt jobb pga att när jag låg och vilade i vårt vilorum på jobbet så vaknade jag av att denna person tog tag mellan mina ben och tryckte min kuk och mina pungkulor och sa att jag trodde du hade större kuk och skrattade och sa att jag måste vara bög. Han har erkänt när vi hade möte på jobbet för ca 1 år sen att han tagit mig på kuken och sagt allt det som jag berättat utan att han sagt att jag va bög. Och i fredags hörde jag att han sa att jag var bög framför mina kollegor när de spelade kort. Detta gjorde att jag än en gång anmälde till min chef och att vi ska ha möte nu på måndag. Därför anmälde jag detta retroaktivt vad som hände för nästan 1 år sen. Vad säger ni om allt detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag uppfattar din fråga korrekt inträffade den första händelsen, alltså när du var i vilorummet och din kollega tog dig mellan benen, för ungefär ett år sedan, medan det inträffade nyligen att din kollega anklagade dig för att vara bög.

Jag kommer att gå igenom vad din kollega kan ha gjort sig skyldig till för brott, samt om det finns något hinder mot att anmäla det som inträffade för ett år sedan. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu. Jag utgår från att både du och din kollega är vuxna, och tar därför inte upp vad som gäller om minderåriga begår brott eller blir utsatta för brott.

Vad kan din kollega ha begått för brott?

Sexuellt ofredande gentemot en vuxen person regleras i Brottsbalken 6 kap 10 § st 2 (här). Sexuellt ofredande innebär att man blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag, alternativt att man genom ord eller handlande ofredar en annan person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Dock är det tillräckligt att handlingen typiskt sett är sådan att offrets sexuella integritet kränks. Exempel på sexuellt ofredande genom ord eller handlande kan vara att man uppsåtligen tar på någons könsorgan, skickar meddelanden med sexuellt innehåll etc. Även uttalanden kan omfattas.

I ditt fall, att kollegan har tagit dig mellan benen och på könsorganet bör definitivt räknas som sexuellt ofredande. Att kalla någon för bög skulle kunna vara sexuellt ofredande. Det kan även röra sig om brottet förolämpning, se Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Förolämpning innebär att man kallar någon för kränkande tillmälen.

Går det att anmäla händelsen som inträffade för ett år sedan?

De flesta brott blir preskriberade efter en viss tid, vilket innebär att det inte går att döma ut påföljd. Hur lång tid det tar innan ett brott blir preskriberat beror på hur högt straff man kan få för brottet. Vid sexuellt ofredande är straffskalan böter eller fängelse i högst två år, se Brottsbalken 6 kap 10 § st 1 (här) och st 2 (här). För brott där det högsta möjliga straffet är två års fängelse är preskriptionstiden fem år, se Brottsbalken 35 kap 1 § p. 2 (här).

Det innebär att eftersom det bara har gått ett år kan du polisanmäla kollegan, och han kan dömas till påföljd.

Vad du kan göra nu?

Som jag uppfattar frågan har du både polisanmält det inträffade samt berättat för din (och kollegans) chef. Det är väldigt bra att du har gjort det. Arbetsgivaren har ett ansvar för att det ska vara en bra arbetsmiljö, vilket bland annat innebär att det inte ska förekomma exempelvis mobbning eller sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Du kan även ta kontakt med skyddsombud eller facket på arbetsplatsen. Har du funderingar angående din polisanmälan gentemot kollegan kan du kontakta polisen för vidare rådgivning.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare