FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 17/05/2018

Har blivit mobbad på jobbet och vill därför sluta på mitt nuvarande jobb. Vad är det som gäller?

Hej!

Jag har blivit utsatt för kränkande särbehandling och mobbing på min arbetsplats av fler tal medarbetare. Arbetsmiljön på företaget är katastrofal och har resulterat i det som hänt mig nu. Jag kan inte vara kvar och undrar hur jag ska gå tillväga för att lämna med stöd innan jag kan hitta nytt jobb.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att börja med att gå igenom vad som gäller enligt Arbetsmiljölagen gällande mobbning på arbetsplatsen. Därefter kommer jag att gå igenom vad som gäller enligt Lag om anställningsskydd gällande uppsägning, och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Arbetsmiljölagen

Det framgår av Arbetsmiljölagen 1 kap 1 § (här) att arbetstagare ska ha en bra arbetsmiljö, vilket inkluderar den psykosociala arbetsmiljön. Om det förekommer mobbning och/eller trakasserier på arbetsplatsen är det ett arbetsmiljöproblem. På en arbetsplats med minst fem arbetstagare ska det finnas skyddsombud, vilket framgår av Arbetsmiljölagen 6 kap 2 § (här). Om det är brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet påtala detta för arbetsgivaren, se Arbetsmiljölagen 6 kap 6a § (här).

Lag om anställningsskydd

Lag om anställningsskydd gäller för arbetstagare i enskild eller allmän tjänst, se 1 § Lag om anställningsskydd (här). Det framgår inte av frågan vilken anställningsform du har. Jag kommer att utgå från att du har en tillsvidareanställning (vad man brukar kalla för "fast anställning"), se 4 § Lag om anställningsskydd (här). Om du har en tidsbegränsad anställning, se 5 § Lag om anställningsskydd (här), rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga. Hur lång uppsägningstid någon som har en tillsvidareanställning har beror på hur länge arbetstagaren har varit anställd, men den minsta uppsägningstiden är en månad, se 11 § Lag om anställningsskydd (här). Här vill jag påpeka att paragrafen om uppsägningstid kan åsidosättas genom kollektivavtal. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan även avtala om förmånligare villkor än de som följer av Lag om anställningsskydd.

Vad du kan göra nu

Angående mobbningen på arbetsplatsen som du har blivit utsatt för rekommenderar jag att du tar kontakt med skyddsombud, ifall det finns på arbetsplatsen. Om du är medlem i facket kan du kontakta facket. I mitt svar har jag utgått från att du är tillsvidareanställd, men det framgår inte om du har kollektivavtal eller ifall du och din arbetsgivare har avtalat om förmånligare villkor än de som följer av Lag om anställningsskydd. Därför vet jag inte hur lång uppsägningstid du har. Om du vill sluta på din nuvarande arbetsplats är det du kan göra att säga upp dig.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare