Har blivit biten av en hund Min fråga, hundens ägare vill inte anmäla skadan till försäkringsbolaget, hur gör jag nu?

Har blivit biten av en hund

Min fråga, hundens ägare vill inte anmäla skadan till försäkringsbolaget, hur gör jag nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansvaret för hundar regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter. En skada som orsakas av en hund ska ersättas av ägaren även om ägaren inte vållat skadan, se 19 §. För hundar gäller det man kallar för strikt ansvar. Detta innebär att ägaren är ansvaring för skador som hunden orsakar oberoende om ägaren varit oaktsam eller inte.

Det torde vara en bra idé att hundägaren vänder sig till sitt försäkringsbolag för att undersöka vilka villkor som gäller. Annars borde du kunna begära skadestånd av hundägaren.

Vilken ersättning som utgår beror på vilka kostnader som uppstått och vad du kräver ersättning för. Hundägaren kan ha en hemförsäkring som innehåller ett ansvarsskydd för skador som ägarens hund orsakar. Annars kan du föra talan vid tingsrätt om skadeståndsskyldighet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss på Lawline!

Christoffer DahlRådgivare