Har blivit avstängd från arbetet, vad ska jag göra?

Hej!

Jag har idag blivit avstängd på mitt jobb på grund av att en anonym person har skickat in ett brev och undrar hur man kan anställa en person som har 2 st ekonomiska domar som skedde 2010 och 2013. Jag jobbar inom en Region i landet och blev först anställd 2018 i februari som vikarie och sedan fast anställd i sept 2019 som Redovisningsadministratör.Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga i den är processen.

Hoppas på svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller angående avstängning från arbetet, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Avstängning från arbetet

En arbetsgivare kan stänga av en arbetstagare tillfälligt, exempelvis om arbetstagaren kommer till arbetet berusad. Det kan även finnas medicinska skäl till avstängning från arbetet.

Man kan även bli avstängd från arbetet i avvaktan på eventuellt avsked om du bevisligen gjort dig skyldig till eller på sannolika skäl är misstänkt för svårare fel eller försummelse i arbetet, brott som kan medföra fängelse eller svårare förseelse utanför arbetet.

Om en arbetstagare blir avskedad, ska arbetsgivaren lämna besked om det senast en vecka innan avskedandet, se 30 § 1 st Lag om anställningsskydd (här).

Vad du kan göra nu

Jag misstänker att i ditt fall är du misstänkt för en förseelse utanför arbetet. Om du är medlem i någon fackförening rekommenderar jag att du kontaktar facket.

Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare