Har barnbarn laglottsskydd?

Hej!

Jag vet inte vart jag kan vända mig eller vem jag ska be om hjälp. Situationen är så här: Min mamma gick bort för 30 år sen, jag var 5 år då. Och mina morföräldrar har aldrig viljat ha någon relation alls med mig och min bror, för att min pappa va/är spansk, och dom va rasister. Nu vet jag att min morfar dog för några veckor sen, och jag tror att min mormor är också död (detta är jag inte hell säkert på). Jag vet enligt arvslagen att jag har rätt till min mammas arv för att jag är barnbarn (bröstarvinge). Men jag har studerat och bott i Spanien i några år och för några månader sen så har jag flyttat tillbaka till Sverige. Och jag vet inte om någon måste kontakta mig (och min bror) för att dela ut arvet, eller om det ens fins någon testament. För vi har ingen relation alls, jag vet lite om dom för jag ser via Facebook och så. Kan dom dela ut arvet utan oss? Hur kan jag kräva min laglott ifall dom har skrivit på testament att vi inte får något? Tack så jättemycket.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline

Regler om arv finns i ärvdabalken och i 2 kapitlet anges det att om arvlåtarens barn är avlidna så träder de avlidna barnens barn i dessas ställe. Så ja, det stämmer att du träder i din mammas ställe då hon är bortgången. Detta kan innebära att du är arvsberättigad om inget annat är angivet av dina morföräldrar i ett testamente till exempel.

Det verkar som du missförstått reglerna kring laglottsskyddet. Det är nämligen endast barnen till den avlidne som åtnjuter laglottsskyddet (i 7 kap) och du som barnbarn kan då inte kräva ut någon laglott.

Om dina morföräldrar båda är borta och inte skrivit något testamente så är dock du och din bror arvsberättigade till din mammas del. Du var heller inte säker på om din mormor var i livet eller ej, om dom var gifta och hon fortfarande lever så ärver hon honom med fri förfoganderätt (3 kap) och ingen annan ärver då något förrän hon också gått bort. Om ni har arvsrätt så kan arvet inte delas ut utan er och ni blir dödsbodelägare, ni kommer troligen bli kontaktade då. Du nämnde att det endast gått några veckor, processen har troligtvis bara påbörjats. Jag kan råda dig till att kontakta någon efterlevande för att få information direkt och exempelvis den begravningsbyrå som är inkopplad.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare