FrågaEKONOMIÖvrigt07/07/2020

Har banker skyldighet att informera om omvänd split?

Hej, jag undrar om banker som tillhandahåller en aktiemarknad som ex X har en skyldighet att informera om en omvänd split? Gissar på nej.

Har företaget som man äger aktier i en skyldighet att informera deras aktieägare om en omvänd split? Är det olika beroende på vilket land aktien tillhör? Förstår inte varför, företaget har god tid på sig att skicka ut automatiserad svar till aktieägarna om sådana beslut. Om det är så att det varierar beroende på vilket land aktien tillhör eller andra faktorer undrar jag vart jag kan hitta den information.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon direkt aktuell lag för att svara på din fråga. Jag kommer därför att hämta information från X bankens hemsida som du angav i din fråga och vi kallar den banken för X.

Det är på årsstämman som ett företag fattar beslut om det ska genomföras en split eller en omvänd split, men för att kunna utföra en omvänd split krävs det mer än hälften av rösterna på stämman för att det ska gå igenom.

Det krävs inte något särskilt av dig för att delta i en omvänd split. Det som är däremot viktigt är att du är registrerad ägare av aktierna på avstämningsdagen, eftersom då genomförs spliten automatiskt på ditt konto.

Vart hittar jag information om omvänd split?

Du kan titta på bolagets kalender på deras hemsida eller i ett pressmeddelande för att få information. I pressmeddelandet får du information om det ska utföras omvänd split eller inte.

Vad säger X- banken?

Jag har även kontaktat X banken gällande omvänd split och deras rådgivare sa till mig att du inte kan stoppa genomförandet av en omvänd split. Gällande automatiserad information till aktieägarna om omvänd split så fick jag samma svar som ovan, dvs. företaget skickar information via deras hemsida eller pressmeddelande.

När det gäller omvänd split utanför Sverige så beror det på enligt X-bankens rådgivare, men oftast ska du hitta svar på deras hemsida om omvänd split ska genomföras.

Avslutningsvisbrukar banker som tillhandahåller en aktiemarknad att informera aktieägare om omvänd split ska genomföras eller inte, via deras hemsida eller pressmeddelande. Men du som aktieägare av ett visst företag hittar tydligast och bäst information på det företagets hemsida om omvänd split m.m.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen åter med en ny fråga.

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare