FrågaEKONOMIÖvrigt15/05/2020

Har banken rätt att kräva avgift vid värdering av fastighet?

Jag äger en fastighet. Det är reg genom bodelningsavtal. Jag står även som ensam ägare hos lantmäteriet.

Nu vill jag ensam stå för det lån som jag och min fd man står för.

Banken vill ha en värdering på fastigheten som kommer att kosta mig 5000kr.

Lånet är på ca 400.000 kr och kostar ca 2000 kr i månaden.

Har banken rätt att kräva en värdering. Jag har fast jobb och har alltid skött mina åtaganden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Banken har all rätt att ta ut en avgift vid värdering av en fastighet. Banken har också all rätt att själva prissätta denna värdering. Den enda skyldigheten banken har är att på förhand informera om denna kostnad enligt 6b § 12 punkten Konsumentkreditlagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare