FrågaEKONOMIÖvrigt04/04/2020

Har bank rätt att neka stiftelse att öppna konto?

Vi har bildat en stiftelse men varje bank vi ansöker om att öppna ett konto avslå vår ansökan. Vi får ingen förklaring bara att inte villiga att öppna konto hos dem. Vad kan man göra åt det?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som gäller som svensk lag, berör rätten att öppna konton inom EU. Rätten innebär att konsumet har rätt att öppna bankkonto i valfri bank med tillgång till basala funktioner kopplade till bankontot. Däremot omfattar direktivet enbart konsumenter som enligt direktivet definieras som en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet, hantverk eller yrke (se art. 2.1 direktiv 2014/92/EU).

Följaktligen innebär detta att stiftelser inte omfattas av direktivet vilket således innebär att banken inte har någon skyldighet att öppna ett bankkonto till er stiftelse. Jag rekommenderar er att försöka ta kontakt med bankerna igen angående varför ni inte har fått öppna ett konto samt vad ni kan göra för att förbättra era chanser. Notera att banken inte har någon juridisk skyldighet att besvara era frågor.

Hoppas att ni har får svar på er fråga, annars är ni varmt välkomna att vända er till Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare