FrågaEKONOMIÖvrigt13/06/2020

Har bank rätt att neka kund mobilt BankID om denne har en förvaltare?

Har Swedbank rätt att neka en huvudman att få tillbaks sitt mobila Bank-ID, efter hen själv spärrat pga stulen mobil?

Anledningen sägs vara pga att hen har förvaltare.

Vh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst bör det poängteras att en bank inte har någon juridisk skyldighet att ge samtliga av sina kunder förmånen att ha BankID. Detta eftersom att BankID inte omfattas av EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som säkerställer vardera EU-medborgares rätt till ett bankkonto med därtill grundläggande funktioner. Om personen därutöver även är satt under förvaltarskap har denne inte den rättshandlingsförmågan som krävs för att ingå avtal om BankID (se 11 kap. Föräldrarbalken), varför denne inte kan teckna nytt avtal för mobilt BankID.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Ekonomi och Övrigt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000