Har bank rätt att neka kund mobilt BankID om denne har en förvaltare?

2020-06-13 i EKONOMI
FRÅGA
Har Swedbank rätt att neka en huvudman att få tillbaks sitt mobila Bank-ID, efter hen själv spärrat pga stulen mobil?Anledningen sägs vara pga att hen har förvaltare.Vh
SVAR

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst bör det poängteras att en bank inte har någon juridisk skyldighet att ge samtliga av sina kunder förmånen att ha BankID. Detta eftersom att BankID inte omfattas av EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som säkerställer vardera EU-medborgares rätt till ett bankkonto med därtill grundläggande funktioner. Om personen därutöver även är satt under förvaltarskap har denne inte den rättshandlingsförmågan som krävs för att ingå avtal om BankID (se 11 kap. Föräldrarbalken), varför denne inte kan teckna nytt avtal för mobilt BankID.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina Curan
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (400)
2020-11-30 Hur kan jag få juridisk rådgivning?
2020-11-30 Vad är en räntefot?
2020-11-30 Kan jag bifoga dokument till min fråga?
2020-11-29 Kan man bifoga dokument till en fråga, och hur går man till väga i så fall?

Alla besvarade frågor (86826)