Har arbetsgivaren rätt att lägga in ogiltig frånvaro för 30 minuters ofrivillig försening?

Hej. Jag har två gånger kommit 15 minuter för sent till mitt jobb, inte med mening naturligtvis, utan av annat skäl. Min chef har då lagt in olovlig frånvaro på mig. Är det rätt av henne att göra så? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga berör ogiltig frånvaro från arbete kikar vi närmare på lagen om anställningsskydd (LAS).

Hur jag uppfattar din fråga

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om arbetsgivaren har rätt att skriva upp 15 minuters försening som ogiltig frånvaro från arbetet.

Jag kommer därutöver kort att beröra hur detta kan påverka din anställning på företaget och eventuellt löneavdrag, eftersom jag anser dessa vara näraliggande frågor av intresse till huvudfrågan.

Det finns inga riktlinjer för vad som är ogiltig frånvaro

Såvitt jag vet finns det ingen regel som uttryckligen säger vad som är ogiltig frånvaro.

Jag skulle därför personligen säga att arbetsgivaren har rätt att lägga in olovlig frånvaro på dig för de två tillfällena á 15 minuter, som du nämnt i din fråga.

Oavsett om det inte har varit med mening har du inte haft rätt att vara frånvarande från arbetet, eftersom din arbetsgivare inte godkänt ledighet.

Ogiltig frånvaro är giltig anledning för uppsägning

Ogiltig eller olovlig frånvaro är giltig anledning för uppsägning (7 § LAS).

Däremot är den svenska lagstiftningen starkt gynnande för arbetstagare och två kortare förseningar á 15 minuter vardera är knappast tillräckligt för uppsägning.

Kanske löneavdrag

Eftersom du inte varit på arbetet kan dock arbetsgivaren göra avdrag på lönen, under vissa givna förutsättningar.

Bland annat måste du känna till detta och i princip godkänna att ett sådant avdrag görs. Även ett eventuellt kollektivavtal kan begränsa möjligheterna för arbetsgivaren att göra avdrag på lönen.

Värt att notera är också att arbetsgivaren kan stämma dig och begära skadestånd, men det ser jag som osannolikt, om det bara rör sig om 30 minuters frånvaro.

Sammanfattning

Ja, din arbetsgivare har rätt att lägga in ogiltig frånvaro på dig under den tid som du inte befinner dig på arbetet, när du ska vara där.

Däremot är en kortare ogiltig frånvaro vid två olika tillfällen knappast tillräckligt för uppsägning. Helt osannolikt, skulle jag vilja påstå.

Däremot kan det bli tal om ett löneavdrag, förutsatt att du informeras om detta och går med på ett sådant frivilligt.

I andra hand kan din arbetsgivare stämma dig och begära skadestånd, men det ser jag som osannolikt, eftersom det rör sig om en kortare tids frånvaro.

Mitt råd

Prata med din arbetsgivare och försök reda ut problemet.

Om du har en bra anledning kanske arbetsgivaren inte gör någonting och vet du själv med dig om att du har felet kanske det är tillräckligt med en ursäkt.

I vilket fall som helst så hoppas jag att det löser sig för er båda!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare