FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/11/2017

Har arbetsgivaren rätt att förlänga provanställning?

Hej. Jag har varit sjukskriven 3 mån av min provanställning, pga en skada som skedde på detta jobbet. Har arbetsgivaren rätt att förlänga min provanställning? Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) finns det ingen rätt för arbetsgivaren att förlänga en provanställning, jfr LAS 6§. LAS är dock semidispositiv, LAS 2§, vilket innebär att annat kan avtalas i kollektivavtal. Det är vanligt att förlängning av provanställning pga tex sjukdom avtalas i kollektivavtal. Då det inte framgår några uppgifter om eventuellt kollektivavtal kan jag dock inte svara fullt ut på din fråga, men finns det ett tillämpligt kollektivavtal rekommenderar jag dig att ta en titt i detta för att se vad som gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare