FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/03/2020

Har advokatbyrå rätt att ta ut timpris?

Har företag - advokatbyrå - rätt att ta ut timpris vid sammanställning av faktura?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget hinder mot att en näringsidkare, i detta fall en advokatbyrå, tar betalt för antal arbetade timmar istället för ett fast pris. Dock måste det tydligt framgå vilket alternativ som gäller, annars är det ett brott mot avtalslagen (AvtL).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare