Hantverkare vägrar avhjälpa fel, vad göra?

Hej. Vi har haft hantverkare hos oss som utfört ett arbete gällande uppsättning av glasskiva i köket. Vi upptäckte efter en tid att djur tagit sig in bakom glasskivan och granskade hantverkarna arbete. Vi upptäckte att den fog de lagt runt glasskivan som skall sluta tätt inte slöt tätt. Vi kontaktade firman som efter någon månad kom och tittade på glasskivan och sa själva att de gjort fel och att de skulle åtgärda problemet. Detta är två månader sedan. När vi nu kontaktar dem så har de en massa dåliga ursäkter till varför de inte kommer. Vi vill ju ha problemet löst då det över tid skulle kunna bli vattenskador i vårt kök. Vad kan vi göra? Något i konsumentköpslagen borde ju gälla här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall handlar det om en tjänst mellan en näringsidkare (företag) och en konsument och reglerna i konsumenttjänstlagen (KTjL) är därför tillämpliga. Vid fel i tjänsten har du som konsument rätt att begära avhjälpande, om det kan ske utan oskälig kostnad eller oangelägenhet för näringsidkaren (16 § KTjL).

Avhjälpandet ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten gett näringsidkaren tillfälle till det (20 § tredje stycket KTjL). Tidsfristen börjar alltså löpa när konsumenten berett näringsidkaren möjlighet att avhjälpa felet. Avhjälps inte felet inom skälig tid eller inte alls har konsumenter rätt att göra avdrag på priset (21 § första stycket KTjL). Detta gäller oavsett om felet är väsentligt eller obetydligt. Prisavdraget ska motsvara kostnaderna för konsumenten att få felet avhjälpt, t ex resekostnader till näringsidkaren eller kostnader för anlitande av en annan hantverkare. Kostnaderna måste däremot vara skäliga, man kan således inte välja ett orimligt dyrt alternativ. En oskälig kostnad kan t ex uppkomma om näringsidkaren verkar från en annan ort och att avhjälpande därför skulle leda till höga resekostnader i förhållande till tjänstens pris.

Har felet gjort att själva syftet med tjänsten i huvudsak förfelats och det är någonting som näringsidkaren insett eller borde ha insett, kan du som konsument istället häva avtalet (21 § KTjL). Dessutom är näringsidkaren normalt ersättningsskyldig för skada som orsakas till följd av ett fel (31 § tredje stycket KTjL).

Sammanfattning

Av allt att döma har avhjälpande inte skett inom skälig tid. Du bör därför ha rätt till prisavdrag, eller också hävning av avtalet (se ovan). Ni skulle därför kunna anlita en annan hantverkare för att åtgärda felet. Prisavdraget skulle i så fall kunna motsvara kostnaderna för detta. Skulle felet dessförinnan ha lett till andra skador har du också rätt till ersättning för dessa. Om situationen inte löser sig, t ex därför att näringsidkaren vägrar ersätta era kostnader, föreslår jag att du vänder dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN). Följer näringsidkaren inte nämndens beslut kan ni ansöka om stämning hos tingsrätten för att få ersättning för eventuella kostnader och skador.

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare