Hantverkare kräver mig på pengar fast vi inte har något avtal – hur bör jag agera?

Hej

Jag kontaktade en hantverkare (HV) för plattläggningsjobb. Vid första mötet diskuterade vi vad som skulle göras och jag och min fru sa att vi ville ha ett skriftligt avtal på vad som skulle göras. HV sa att han brukar använda hantverkarformuläret: http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-ochmallar/hantverkarformularet

Vi bollade fram och tillbaka vad som skulle göras genom mailväxling, muntligt och olika versioner av offerter. Vi kom fram till en version på offert som jag tyckte såg bra ut och bokade ett möte för att skriva på ett avtal. HV fyllde i ett hantverkaravtal och bifogade offerten som bilaga. Före mötet meddelade jag HV att jag ville ta bort kostnaden för ett jobb på ca 8000kr som redan var utfört. HV svarade strax innan mötet att han ändrat offerten så många gånger så det gick inte att ändra mer.

HV meddelade strax innan mötet att han var fast i ett annat möte och skulle höra av sig senare. Mötet blev aldrig av och HV hörde inte av sig senare under dagen heller. Det dröjde 4 veckor innan han hörde av sig och ville då påbörja arbetet. Jag meddelade honom att jag inte var intresserad längre, att vi inte hade något avtal eftersom han inte kom och skrev på, att han aldrig hörde av sig som utlovat. Då hävdar HV att vi har ett muntligt avtal och att jag skall ersätta honom för utebliven inkomst tills de kan ta ett nytt jobb. Kan HV hävda muntligt avtal efter att själv ha producerat underlaget till ett skriftligt avtal som inte skrivs på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Sammanfattning av mitt svar och rekommendation

Nej, antagligen har hantverkaren inget berättigat anspråk på dig i det här fallet. Det är dock naturligtvis viktigt att du bestrider eventuella krav från honom, om han väljer att gå vidare i det här fallet. Du bör ha is i magen och avvakta hur hantverkaren väljer att agera. Med största sannolikhet kommer han inte att gå vidare i det här fallet. Gör han det, så kan det vara bra att kontakta juridiskt biträde för att få hjälp med alla detaljer som man kanske inte själv tänker på. Vår juristbyrå företräder regelbundet klienter i frågor likt dessa, varför det kan vara lämpligt att kontakta dem om du behöver vidare hjälp i det här fallet. Du når dem enklast på info@lawline.se

Nedan följer en något djupare analys av relevanta omständigheter i ditt fall

Som utgångspunkt spelar det ingen roll om ett avtal träffats muntligen eller skriftligen. Så länge man är överens så är det detta som gäller. I ditt fall så är det dock högst tveksamt om ni överhuvudtaget har träffat ett avtal. Man brukar rättsligt tala om att man förhandlar på egen risk. Tills båda förhandlingsparterna är överens, så får man själva bära dessa förhandlingskostnader. Undantag gäller om man har gett motparten en befogad anledning att tro att avtal har träffats. Inga sådana omständigheter verkar dock vara aktuella i ditt fall.

Eftersom att du aldrig har skrivit på något skriftligt avtal blir det därför hantverkaren som måste bevisa att ni har varit överens och sedan träffat ett avtal om detta. Detta kan bli svårt för honom.

Om ni skulle anses ha träffat ett avtal, vilket inte är troligt utifrån de uppgifter du har lämnat i frågan, måste dessutom hantverkaren bevisa att denne haft kostnader tillföljd av att du avbeställt tjänsten. Dessa förluster måste begränsas i den mån det är möjligt. Det kan vara svårt att föra sådan bevisning med tanke på att hantverkaren i ert fall inte ens påbörjat arbetet och hantverkare i dagsläget knappast har någon större arbetsbrist. Allmänna reklamationsnämnden skriver en del om detta i sitt beslut 2010-7744. Till skillnad från i ditt fall hade dock den konsumenten faktiskt skrivit på ett avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig höst!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare