Handpenning utan avtal

Hej! När jag träffade min nuvarande man hade jag en bostadsrätt som jag sålde och la vinsten på 1 miljon kontant på vår gemensamma bostadsrätt som vi köpte och har varit lån fri så att säga men undrar nu om vi skiljer oss vad som händer? Han betalar resten av bolånet och jag överför halva månadsavgiften varje månad på hans konto. Men som sagt det finns inget skrivet på att jag har betalat 1 miljon kontant. Min fråga är om vi skulle skiljas så skulle bara transaktionerna från hans konto synas till banken vid bodelning och min kontant insats skulle vara bortblåst och dessutom så skulle det se ut som att det bara var han som betalade lånet i alla år. Hur fungerar det? Det är inte meningen att jag skall betala min del av lånen cash och sen dela på kvarvarande (hans del) lån för att vid ev. separation inte riskera att förlora lägenheten?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Självklart ska din kontantinsats räknas med i bodelningen men då det inte i nuläget finns någon specifikation på att du har betalat denna summa blir det svårt för dig att hävda detta om tvist skulle uppkomma.

Mitt råd till dig är att så fort som möjligt prata med din man om detta så att ni på papper gemensamt kan bekräfta att denna händelse faktiskt har skett. Detta är mycket viktigt för dig.

Lycka till!

Isabella WidjestrandRådgivare