FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/10/2019

Handpenning häst

Hej, ska köpa en häst för 80 000kr och ska lägga en handpenning på 8000kr alltså 10%. Vet dock inte hur jag ska skriva detta då jag inte finner någon mall. Om något skulle hända så behöver jag väll ha ett handpenningsavtal att visa fram?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är som du säger klokt att ha ett avtal om handpenningen ifall något skulle hända. I avtalet bör förslagsvis handpenningens storlek framgå samt att handpenningen ska återgå om hästen exempelvis inte går igenom veterinärbesiktningen. Det finns inga formkrav på hur avtalet ska se ut, och det kan därför vara såväl muntligt som skriftligt. För säkerhets skull bör rekommenderar jag dock att ni har det skriftligt. Skulle några problem uppstå är det alltid lättare att hävda sina rättigheter när avtalsvillkoren finns nedskrivna.

Mitt råd är att ni tar in information om handpenning i ett köpeavtal. Vi på Lawline har färdiga avtalsmallar för köp av hästar som jag kan rekommendera, se här. I den färdiga mallen finns möjlighet att lägga in just handpenning. Mallen är gratis att fylla i och du kan spara och fortsätta när du vill. Betalning sker först när du vill få avtalet sammansatt i en juridiskt korrekt pdf-fil.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare