Handlingsoffentlighet: Bouppteckning och arvskifte

Kan man få ut kopia av ett arvskifte från 1991 från Skatteverket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om bouppteckning och arvskifte finns i ärvdabalken (ÄB). Bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet finns i tryckfrihetsförordningen (TF) och offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Bestämmelser om avgifter när en myndighet lämnar ut kopia av allmän handling finns i avgiftsförordningen.

Bouppteckningen efter den döde ska ges in till Skatteverket för registrering (se 20 kap. 8 § ÄB). Bouppteckningen innehåller uppgifter om vilka som är dödsbodelägare (se 20 kap. 2-3 §§ ÄB) och den dödes tillgångar och skulder (se 20 kap. 4 § ÄB), liksom eventuella bilagor i form av t.ex. testamente eller äktenskapsförord (se 20 kap. 5 § ÄB). Arvsskifteshandlingen ska emellertid inte ges in till Skatteverket eller någon annan myndighet. Arvsskiftet är ett avtal mellan dödsbodelägarna om hur tillgångarna i dödsboet ska fördelas (se 23 kap. ÄB).

En handling som förvaras hos myndighet och är inkommen eller upprättad hos myndigheten är en allmän handling (se 2 kap. 3 § TF). Den som önskar ta del av en allmän handling har rätt att mot en fastställd avgift (se närmare 15-16 §§ avgiftsförordningen) få kopia av handlingen till den del handlingen får lämnas ut (se 2 kap. 13 § TF). En handling får inte lämnas ut till den del handlingen innehåller sekretessbelagda uppgifter (se 3 kap. 1 § OSL).

En registrerad bouppteckning som förvaras hos Skatteverket är en allmän handling och skyddas som regel inte av sekretess. Det betyder att det går bra att begära ut en kopia av en sådan bouppteckning. Bouppteckningar som är upprättade före den 1 juli 2001 förvaras emellertid av Riksarkivet och får beställas därifrån.

Om du vet att en myndighet av någon anledning förvarar en arvsskifteshandling (trots att sådana handlingar alltså inte ska ges in till Skatteverket), är utgångspunkten att den också utgör en allmän handling som kan begäras ut.

Med vänliga hälsningar

Axel StrandborgRådgivare