FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/12/2018

Handlande i strid med fullmakt

Jag har av mina barns bank fått veta att deras mamma har öppnat upp för banktjänster till/för mina barn. Enligt ett dokument från banken hävdar mina barns mamma att jag gett henne en muntlig fullmakt. Detta har inte skett.

Vi har gemensam vårdnad.

Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte några formkrav för fullmakter, varför dessa kan vara muntliga, se 10 § avtalslagen (AvtL). En muntlig fullmakt är en osjälvständig fullmakt vilket innebär att den inte kan uppvisas för tredje man.

Då en muntlig fullmakt sker genom ett meddelande från fullmaktsgivaren till fullmäktige innebär detta att man inte behöver göra någon skillnad på behörighet och befogenhet, vilket annars skulle varit nödvändigt om det istället varit fråga om en skriftlig fullmakt. Vid muntliga fullmakter sammanfaller istället dessa begrepp.

Fullmakten kan återkallas genom ett meddelande till fullmäktige enligt 18 § AvtL. Av 11 § 2 st. AvtL framgår att om fullmäktige vid muntliga fullmakter överskrider sin befogenhet enligt fullmakten är inte fullmaktsgivaren bunden vid avtalet med tredje man. I dessa fall spelar det inte någon roll om tredje man var i god tro avseende att fullmäktige hade befogenhet att företa den aktuella rättshandlingen eller ej.

I ditt fall bör det bli så att eftersom du inte givit någon fullmakt är det inte möjligt att avtalet/banktjänsterna är bindande. Jag rekommenderar att du kontaktar banken och informera dem om situationen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare