Handläggning vid Brottsoffermyndigheten

Hej, jag blev våldtagen för ett Par år sedan och har fått skadestånd som jag inte begärt ut, men i februari i år så begärde ja ut 20000kr och Fick ett papper från Brottsoffermyndigheten att det kommer ta en tid pga att dom har mycket jobb! Mamma ringde och frågade dom för en månad sen hur det ligger till, dom svarade att dom har fått ansökan men att det kommer ta 4-6 månader och att min handläggare är sjukskriven så en ny kommer ta ärendet, min fråga är nu, menar dom att dom ska börja handlägga nu när vi pratat med dom i telefon eller när dom fick pappret i februari?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottsoffermyndigheten är en statlig förvaltningsmyndighet vilket innebär att myndigheten har ett krav på snabb handläggning enligt 7 § Förvaltningslagen. Handläggningstiderna hos myndigheter kan dock se olika ut beroende på ärendets art, arbetsbelastningen etc.

Av det du berättat är det svårt att dra en klar slutsats av vad myndigheten menat med sitt svar till din mamma. Mitt första råd skulle därför vara att återigen kontakta myndigheten och begära att dels få reda på vart i handläggningsprocessen de befinner sig och dels vad de hittills har behandlat. Trots att handläggningen av ditt ärende fortfarande är pågående har du en rätt till partsinsyn vilket innebär att du kan begära att få tittat på materialet i ärendet, (se 16 § Förvaltningslagen).

Om jag nu ändå ska spekulera kring vad de menar skulle jag tro att de redan när de fått in din ansökan i februari börjat tittat på ditt ärende. Att de bytt handläggare innebär inte att allt börjar om från börja utan den nya förordnade handläggaren för ditt ärende fortsätter där den tidigare slutat. Men som tidigare sagt för att få ett riktigt svar på när de påbörjat handläggningen av ditt ärende bör du ta kontakt med myndigheten då jag tyvärr inte kan hjälpa med korrekt och icke-spekulativt svar. Ha i åtanke det jag tidigare nämnde med krav på att ärendet ska handläggas så skyndsamt som möjligt under de rådande förhållanden som finns i det specifika fallet.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare