Handikappersättning och pensionsbeskattning för utlandsboende

Hej,jag är förtidspensionerad,har haft handikapsersättning,och flyttade till Frankrike i november 2012 pga försämrad hälsa.Har reumatism och hoppas på att bättre klimatet hjälper lite. I o m det drog in FK bidraget och det gör min ekonomi katastrofalt sämre.Jag har liten pension och mer kostnader som bidraget ska täcka är even storre i o m flytten. Jag har hela min familj barn,barnbarn i Sverige och att hälsa på dem blir omöjligt utan bidraget.Dessutom vill jag kunna träffa min läkare på KS i fortsättningen med. Jag såg på nätet att General advokat i EU Domstolen tyckte att sådana bidrag ska absolut tas med om man flyttar inom EU. Vad ska jag göra ?Om jag inte få min bidrag har jag knappast råd att bo i Frankrike.Pensionen jag har är mindre än den franska socialbidrag! Hjälp,snälla,ska jag gå till EU domstolen ? Vad kommer det att kosta? Samtidigt Svenska Staten drar av skatt av pensionen for att jag har ej deklarerad i Frankrike och de inte har bevis på att jag bor där permanent.LOGIKEN .? Deklarera ska jag om ett år så klart,jag har ju ingen adress i Sverige och är bokförd i Frankrike i den svenska datasystemmet. Den franska skatten för pensionärer är mycket mindre och nu betalar jag ett särskild skatt för utlandsboende-25% men ändå mycket för mig. Hoppas på att ni kan hjälpa mig och att jag får tillbaka mitt bidrag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag ska göra mitt bästa för att besvara den så gott och utförligt som jag kan.

Om handikappersättning

Handikappersättning är en så kallad bosättningsbaserad förmån, vilket innebär att man för att ha rätt till den måste man vara bosatt i Sverige. Man förlorar dock inte rätten till handikappersättning bara för att man tillfälligt bor i ett annat EU-land, om vistelsen där inte kan antas bli längre än ett år. Som jag förstår din situation har du dock bosatt dig i Frankrike för en längre period, vilket innebär att du enligt den svenska lagen inte längre är berättigad till handikappersättning från svenska Försäkringskassan.

Önskan från EU är att en person som flyttar mellan olika EU-länder, och därmed ”utnyttjar sin rätt till fri rörlighet”, ska få ta med sig vissa sociala förmåner som denne hade rätt till i sitt ursprungliga bosättningsland. Syftet är just att underlätta för personer att flytta mellan länder i EU. Den förordning som reglerar detta område är Förordning nr 883/2004 av den 29 april 2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen. En förmån som omfattas av denna förordning och dessutom är en så kallad ”kontantförmån” är enligt huvudregeln exportabla vilket innebär att de får tas med då en försäkrad flyttar till ett annat EU-land. En ”kontantförmån” är enligt förordningen en förmån som innebär att pengar betalas ut p.g.a. inkomstbortfall vid (t.ex.) sjukdom. Andra förmåner är så kallade ”vårdförmåner”, och dessa är inte exportabla och man har alltså inte rätt att ta med sig dem vid flytt till ett annat EU-land.

Avgörande för ditt fall är därför till att börja med om handikappersättning är en sådan social förmån vid sjukdom som omfattas av förordningen. Det finns ett fall från EU-domstolen som menar detta, C-299/05 Kommissionen mot Europaparlamentet och Europeiska Unionens råd. För att handikappersättningen ska få tas med måste den dock inte bara falla in under förordningen, utan dessutom ses som en kontantförmån och inte en vårdförmån (alltså som ersättning för inkomstbortfall vid sjukdom, och inte som vård vid sjukdom). Detta är inte helt klarlagt, och därmed är rättsläget oklart. Att få det avgjort antingen av svensk förvaltningsrätt eller EU-domstolen vore väldigt bra, men det kan bli en långvarig process.

Det du ska börja med att göra, innan du kan gå till EU-domstolen, är att överklaga Försäkringskassans beslut att dra in din handikappersättning till Förvaltningsrätten. Om överklagandefristen redan har gått ut kan du söka på nytt, och blir svaret att du inte har rätt till ersättning p.g.a. din utlandsvistelse kan du överklaga det nya beslutet. Processen i Förvaltningsrätten kostar aldrig någonting för dig som enskild, inte heller om du senare överklagar Förvaltningsrättens dom till Kammarrätten eller Högsta Förvaltningsdomstolen. Om det råder oklarhet angående ifall handikappersättningen utgör en sådan kontantförmån som enligt EU:s direktiv är exportabel ska de svenska domstolarna inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen. Dessvärre är detta en process som kan ta väldigt lång tid, men det kan hur som helst inte kosta någonting för dig.

Om skatten

Man slutar inte att vara skattskyldig i Sverige bara för att man flyttar till ett annat land och skriver sig där. Det finns två sätt man kan vara skattskyldig i Sverige. Antingen anses du fortfarande vara obegränsat skattskyldig här, det är man om man tidigare har varit bosatt i Sverige och fortfarande har väsentlig anknytning hit. För att avgöra om man har väsentlig anknytning beaktas bl.a. hur länge man har bott i Sverige, om man har kvar familj och t.ex. fastighet här, om man endast vistas utomlands av hälsoskäl m.m. Är man obegränsat skattskyldig i Sverige är man skyldig att betala skatt för alla sina inkomster här.

Är du inte obegränsat skattskyldiga i Sverige är du istället begränsat skattskyldig här. Detta är egentligen precis alla människor, även de som aldrig har bott här. Begränsat skattskyldiga personer ska betala skatt i Sverige för vissa angivna inkomster. De är bl.a. skyldiga att betala skatt enligt den särskilda lag för utlandsboende (SINK) som du nämner. Denna lag omfattar pension på grund av anställning eller uppdrag hos svenska staten, svensk kommun eller svenskt landsting, och pension p.g.a. annan pensionsförsäkring än tjänstepensionsförsäkring.

Konsekvensen av detta är alltså att om du fortfarande anses ha väsentlig anknytning till Sverige är du obegränsat skattskyldiga här, och skyldig att betala skatt på din pension här. Om du kan visa att du inte har väsentlig anknytning längre, och därmed har blivit begränsat skattskyldig, är du ändå skattskyldig för pension här enligt SINK om den inte kommer från tjänstepensionsförsäkring.

Jag hoppas att mina svar har kunnat vara till hjälp! Lycka till med allt!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare