FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/11/2020

Hämta ut bankdosa eller bankID åt någon annan

Min mamma har alzheimer och bor på ett äldreboende. Jag har tecknat bankfullmakt samt generalfullmakt 2018 för att kunna hjälpa mamma med ekonomin och andra myndighetskontakter.

Nu behövde jag hämta ut en ny bankdosa men fick nej med hänvisning till att mamma måste vara med eller att jag måste bli god man då dosan är likställig med bankid.

Är inte ovan fullmakter tillräckliga för att kunna sköta min mammas ekonomi med allt vad det innebär? Måste jag verkligen gå in i processen för att bli god man?

Tacksam för svar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Till att börja med är en bankdosa och BankID helt personliga, vilket innebär att den inte ges ut till någon annan än den som bankdosan/BankID ska stå på. Här spelar det alltså ingen roll om man har en fullmakt eller om man är god man. Du kan alltså inte gå till en bank och hämta ut en bankdosa eller BankID i din mors namn. Det är endast din mor som kan hämta ut ett BankID och bankdosa till sig själv. Det framgår inte om din mor har den mentala förmågan att fatta egna och självständiga beslut, men om hon inte har det kommer varken bankdosa eller ett BankID vara aktuellt för henne.

Frågan är vad du behöver bankdosan till. Om det enbart är för att kunna komma åt exempelvis din mors konton och betala räkningar, kan du be banken lägga in en dispositionsrätt med generalfullmakten som underlag. Då kan du via din egen internetbank betala din mors utgifter, se saldo, överföra pengar etc. från din mors konto. Ekonomin är således inga problem att sköta utan en bankdosa/BankID.

Om det är så att din mor behöver logga in hos olika myndigheter, så kan endast hon göra det med BankID. Det låter på din fråga som att det är svårt för din mor att ta sig till banken, men tyvärr finns det inga andra lösningar avseende bankdosa/BankID-frågan.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du självklart välkommen att skriva dina frågor till oss igen!

Önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare