Hamnar man i belastningsregistret vid ringa narkotikabrott som har lett till böter, trots att åtal ej har väckts?

Hamnar man i brottsregistret vid ringa narkotikabrott som gett böter. Åtal ej väckt.

Lawline svarar

Hejsan, och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på frågan så får vi gå in i Lagen om belastningsregister och kika.

Jag tolkar din fråga som att det är på tal om ett strafföreläggande eller liknande, med tanke på att vi talar om böter trots att ett åtal ej har väckts. Saken har med andra ord inte tagits upp under en rättegång. Ett strafföreläggande ger dock samma konsekvenser som en dom, och resulterar därför i en anteckning i belastningsregistret.

Det korta svaret på din fråga är därför ja, man kan hamna i brottsregistret vid ringa narkotikabrott trots att åtal ej har väckts om man t.ex. har godkänt ett strafföreläggande. Uppgiften kommer isåfall att lagras och vara synlig i belastningsregistret i fem år från det att strafföreläggandet godkändes (Lag om belastningsregister 17 §).

Om du skulle ha några ytterligare funderingar eller tankar så är du varmt välkommen till att skicka en ny fråga. Tills vidare så hoppas jag att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare