FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/04/2022

Hamnar jag i brottsregistret?

Hej! Kan man undvika att finnas i brottsregistret efter böter/dom för ringa hash innehav -2,7 gr - Tackar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om belastningsregister finns i Lag (1998:620) om belastningsregister.

Om du har begått ett brott och blivit dömd för det så ska polismyndigheten föra ett belastningsregister som innehåller uppgifter om dig. Detta ska polisen göra oavsett vilken påföljd du har blivit dömd till, (3 §). Uppgifter om domar som har lett till fängelse tas bort från belastningsregistret efter tio år och uppgifter om domar som har lett till böter tas bort efter fem år, (17 §). Om du blev dömd till böter kommer du dessvärre finnas i belastningsregistret i fem år från det att domen meddelades.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare