FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/05/2022

Hålla sig undan tills brottet preskriberas

Hej, Jag har en fråga. En vän till mig är misstänkt för brott som det föreligger 2-6 år fängelse i straffskalan (grovt bedrägeri). Hen blev aldrig häktad, endast anhållen för att säkerställa kvarstaden och delge hen misstanke hos åklagaren. Nu till min fråga... Hen har tagit del av FUP och nu när hen få ta del av stämningsansökan som kommer av tingsrätten per brev och ett delgivningpapper, vad jag skulle hända om hen håller sig undan stämmningsmannen 8 år till? Preskriptionstid för brott med fängelse i 6 åri är väl 10 år ( de påstådda brottet är fullbordat 2020 juli) För en stämningsman söker väl inte hen hela tiden? Tänkte efter en utsatt tid löpt ut ( inte inställer sig vid huvudförhandling) söker väl stämmningmanmnen för ens att en ny tid utsatts och hen isåfall låter bli att svara på delgivningen..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i 35 kap. brottsbalken.

Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år. Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år. Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år. Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år. De allra allvarligaste brotten, såsom mord, preskriberas aldrig (35 kap. 1 § brottsbalken).

Håller sig någon undan stämningsmannen blir personen i fråga efterlyst och ärendet lämnas över till polisen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare