Halkade i trappan

Jag halkade i en trapp på en restuarang och skadade ryggen. Har blivit sjukskriven i 5 veckor. Trappan som jag halkade i var en stentrappa som var full av matfett så den var hal som en is. Den var alltså rent livsfarlig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga gäller skadestånd, och att du vill kräva ersättning från restaurangen där du gjorde illa dig när du halkade.

Eftersom ägarna till restaurangen bör vara medvetna om att gästerna kan halka när de inte är ordentligt städat, är det deras ansvar att se till att sådana olyckor förhindras genom att ha en ordentlig och regelbunden städning. Då trappan var full av matfett så har de underlåtit sitt ansvar i den meningen att de inte har städat ordentligt.

Om du skulle kräva restaurangen på ersättning för din personskada som orsakats på grund av restaurangens underlåtenhet att städa, skulle jag säga att dina chanser att få skadestånd är stora.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare