Grovt bedrägeri

Vi är tre personer som står åtalade för grovt bedrägeri. Min del anses vara att jag lämnat ifrån mig min mobil med kod till mitt bank-id. Det enda bevis för att jag ska ha gjort detta är ett vittne som säger att jag har berättat för honom att jag ska bli id-kapad. (Det bör tilläggas att fram tills åtal väcktes har detta vittne själv varit misstänkt för att ha stulit min mobil och jag tror fortfarande att det är han som har gjort det) Sen förekommer det sms mellan mig och en annan åtalad ang pengar.(pengar som rör andra saker) Åtalet bygger annars till stor del pga av indicier.

Vad tror ni att utgången blir? Är det tillräckligt för att bli dömd? Är tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt så står du åtalad för grovt bedrägeri och du undrar över vad domstolen kommer att komma fram till i sin dom.

Bedrägeri regleras i 9 kap. 1 § Brottsbalken.

För att bedrägeri enligt paragrafen ska vara uppfyllt måste gärningsmannen genom vilseledande förmå någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde.

Straffet för grovt bedrägeri är fängelse i lägst sex månader och högst sex år. ( 9 kap. 3 § Brottsbalken)

För att du skall dömas för grovt bedrägeri krävs att din skuld måste vara ställt utom rimligt tvivel. Det får alltså inte finnas någon alternativ förklaring till den åtalade gärningen som utesluter ansvar för den tilltalade. Det betyder att det är ett väldigt högt beviskrav som åklagaren måste bevisa för att du ska kunna bli dömd.

Den exakta utgången i ditt fall är dock svår för mig då domstolen gör en bedömning av bevisningen i varje enskilt fall, samt jag inte heller har tillräckligt med underlag för att göra en bedömning.

Sammanfattningsvis kan det sägas att det generellt sett krävs väldigt starka bevis för att någon ska bli dömd i brottmål, och är bevisen inte tillräckligt starka så leder det inte till någon fällande dom.

Hoppas att du fick ett någorlunda svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare