FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2023

Gränsen mellan försvarsspray och tårgas

Hej. Jag er Busschaufför och skulle gärna vilja veta om de är lagligt att som busschaufför ha försvarsspray med mig ifall att jag behöver försvara mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar huruvida det är lagligt att bära försvarsspray på allmän plats. Jag tolkar det som att frågan om när försvarsspray får användas i självförsvar och arbetsrättsliga frågor som kan uppkomma är utanför din frågas omfång.

Det är tillåtet att bära vissa typer av försvarsspray. Gränsen för vad som är tillåtet går vid vad som i vapenlagen kallas ”tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar” (1 kap 3 § pt. e).

Om en försvarsspray anses vara en anordning jämförlig med tårgas behandlas den som ett skjutvapen och omfattas därmed av licenskravet i 2 kap 1 §. Om försvarssprayen inte omfattas av licenskrav får den bäras på allmän plats.

Det finns vissa försvarssprayer som inte omfattas av licenskravet och dessa är tillåtna att äga och bära på allmän plats. Det är avgörande vilken typ av spray du vill bära med dig och vilken typ av substans försvarssprayen innehåller.

Hälsningar,

Egil SellgrenRådgivare