Grannens katt har dödat vår kattunge, vad gäller?

Grannens vuxna katt kommer upp på vår altan och biter ihjäl vår 16 v gamla kattunge. Vi har pratat med grannen om detta. Jag undrar så om skadestånd är något att gå vidare med?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline mer er fråga, jag beklagar vad som hänt er katt. Det finns två lagar som blir aktuella i detta fall, skadeståndslagen (SkL) och lagen om tillsyn över hundar och katter (Lthk).

Att er katt har dött utgör en s.k sakskada och er granne är skyldig att ersätta den endast om denne har agerat vårdslöst (SkL 2:1). Det föreligger alltså inte någon strikt skadeståndsskyldighet. Som kattägare har dock er granne en viss skyldighet att hålla tillsyn över sin katt (Ltkh 1§). Generellt sett anses det okej att låta sin katt gå ute fritt ifall detta inte vållat problem tidigare. Jag tror därför det är svårt att hävda att er granne varit vårdslös varför ni förmodligen inte har rätt till skadestånd.

Även om ni skulle ha rätt till skadestånd kommer det förmodligen inte vara värt att ta det till domstol. Vid sakskada får man nämligen endast ersättning för sakens ekonomiska värde, i ert fall är det vad det skulle kosta att köpa en likvärdig katt. Ni kan även få ersättning för andra kostnader, t.ex om ni haft veterinärkostnader eller liknande (SkL 5:7). Alltså lär det inte röra sig om ett särskilt högt skadestånd. Det innebär att det kommer behandlas som ett s.k småmål i en rättegång och i sådana får man betala en större del av rättegångskostnaderna själv även om man vinner (RB 18:8a). Dessutom är det aldrig säkert att ni vinner och då får ni betala motpartens kostnader. Sist bör ni beakta att det inte är någon trevlig upplevelse att vara i domstol, det kan ta tid, kosta pengar, etc.

Jag avråder er därför att ta detta till domstol. Istället rekommenderar jag att ni försöker lösa detta med er granne själva. Ni kan kanske komma överens om att denne ska ge iallafall viss ersättning till er.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga. Självklart är ni välkomna att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare