Grannens katt förstörde min matta

Jag bor i ett villaområde. Grannens katt har förstört min dörrmatta (utomhus) genom att vässa klorna på den. Kan jag kräva att min granne köper en ny? (Dörrmatta, inte katt!)

Jag har filmat katten vid flertalet tillfällen vid illgärningen så bevisläget är gott.

När jag tagit upp ärendet med grannen så har han bara skrattat mig rätt upp i ansiktet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Särskilda regler om ägarens ansvar för din katt finns i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där regleras bland annat att hundägare har ett så kallat strikt ansvar för sina hundar, och måste ersätta skador hunden orsakar även om ägaren inte är skadevållande (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Någon motsvarande bestämmelse finns dock inte för katter.

För att få ersättning för sakskada krävs annars enligt skadeståndslagen att skadevållaren har varit oaktsam (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det framgår inte av din fråga att kattens ägare har agerat på ett oaktsamt sätt, och med den information som framgår av frågan verkar det inte vara möjligt att kräva ersättning av grannen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare