Grannens hundar attackerade min hund och vägrar nu att betala

Var ute och promenerade med min lilla hund kopplad. När vi gick förbi grannen kom deras 9 st lösa greyhounds utspringandes. Dom angrep min hund och bet honom illa. Vår hund har opererats och är kvar på djursjukhuset. Fn är kostnaden uppe i 42 tusen kr. Angripande hundar är tävlande kapplöpningshundar och tränade för jakt och "dödande". Normalt instängda i hög inhägnad hundgård som ägaren vid detta tillfälle glömt låsa. Grannen menar att det uppstått slagsmål mellan en av deras hundar och vår. Grannen har sagt att dom inte tänker betala. Dom säger att vår hund gett deras ena hund ett bett, måste ha varit mindre allvarligt...dom uppsökte e u veterinär först dagen efter händelsen. Jag såg att min hund låg på rygg och skrek, han försökte försvara sig. Min man kom till händelseplatsen under attacken.

Vem är ersättningsskyldig?

Om grannen är ersättningsskyldig och vägrar betala hur går vi tillväga för att få in pengarna?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Hundägare och den som regelbundet har hand om hunden har "strikt ansvar" för hunden. Det innebär att de är ersättningsskyldiga för skador som hunden har orsakat, oavsett omständigheterna (se 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter (Lag 2007:1150)). Det är alltså ägaren som är ersättningsskyldig när dennes hund har skadat en annan hund.

Du i egenskap av ägare till den skadade hunden har rätt att få ersättning för dina kostnader från ägaren till hundarna som orsakade skadan. Jag råder dig att i första hand kontakta ägaren för att se om det finns någon möjlighet att lösa detta sinsemellan. Du kan även be ägaren att kontakta sitt hemförsäkringsbolag för att se om han har en ansvarsförsäkring. Om det inte är möjligt kan du ge in en stämningsansökan till tingsrätten och därigenom kräva betalt (se här). Har däremot ägare brustit i tillsynen och exempelvis haft hundarna lös på plats där koppeltvång råder kan det vara aktuellt att göra en polisanmälan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare