Granne vägrar lämna tillbaka lånad egendom

Hej jag hade en granne som lånade leksaks traktorer av mej som jag hade köpt till alla barn att leka med när dom kom till mej. När hon flyttade bad jag henne att lämna dom i sin lägenheten eftersom jag skulle flytta in i den lägenheten efter henne. Vilket hon inte gjorde nu har det gått 6 mån och jag har sagt åt henne att komma hit med vilket hon inte gör.

Min fråga är kan jag anmäla henne för stöld av mina saker ett värde på 800 kr

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall har din granne fått din egendom i besittning med
ditt samtycke, detta då du lånade ut leksakerna. För att brottet stöld skulle
vara aktuellt hade det krävts att din granne olovligen tagit egendomen, se 8 kap. 1§
Brottsbalken (BrB)
. Det brott som grannen kan ha gjort sig skyldig till genom att
inte lämna tillbaka egendomen är istället olovligt förfogande enligt 10 kap. 4§ BrB.

För att undvika en tvist i domstol kan du begära handräckning hos Kronofogdemyndigheten.
Då är det bra om du kan bevisa ditt påstående om att egendomen är din och att
grannen vägrar lämna tillbaka den. Du kan läsa mer om handräckning HÄR.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare