Granne har skotat snö och förstört staket – brott och/eller skadestånd?

Hej, jag har muntligen fått godkänt av min granne att få sätta upp ett staket som bitvis går in på grannens mark, ca 1-2 meter.

Nu har grannen skottat snö med sin traktor och förstört stora delar av staketet som står på hans mark.

Kan jag kräva att han lagar eller kompenserar mig på något sätt, vad gäller?

Mvh Mikael

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Frågan som ska besvaras är huruvida din granne kan åläggas ansvar för förstörelsen av ditt staket.

Brott

När en person skadar någon annans egendom, kan ansvar för skadegörelse (12:1 BrB) aktualiseras. Då krävs uppsåt från grannens sida. Om det inte kan påvisas att grannen har gjort detta uppsåtligen (avsiktligen), blir det istället frågan om skadestånd kan bli aktuellt.

Skadestånd

Enligt 2 kap. 1 § SkL ska den som genom vårdslöshet vållar sakskada ersätta skadan. Om det kan visas att din granne har varit vårdslös när denne skottat snö, ska denne ersätta dig för den skada som du vållats. Då kan tänkas att denne måste vidta försiktighetsåtgärder när denne använder traktorn så att egendom som tillhör dig inte förstörs. Skadestånd med anledning av sakskada omfattar bland annat ersättning för sakens värde eller reparationskostnader (5 kap. 7 § punkt 1).

Slutsats

Att brott har skett är svårt att se. Då måste din granne gjort detta med avsikt vilket kanske inte är fallet här. Istället kan du nå framgång med en skadeståndstalan. Om du kan påvisa att din granne har varit vårdslös när denne skotat snö, kan du väcka en skadeståndstalan mot din granne med yrkande för ersättning för sakskada.

En stämningsansökan kan göras här.

Hoppas din fråga besvarades!

Lawline RådgivareRådgivare