Göra det ena barnet arvslös

Hej. min fråga gäller arv. Kan mina fd fru, vi har två flickor tillsammans, 25 o 28 år gamla,göra den ena dottern arvlös,den som är 28 år,. Min fd fru lever o bor sedan några år i hop med en ny man de är förlovade, sambos.

Nu menar de ihop med yngsta dottern köpa en stor hästgård ihop, där mamman menar att yngsta dottern ska va delägare i , men jag vet , har inga pengar, o mamman säger att om hon o sambon dör, så får yngsta dottern allt o ingen kan slänga ut henne eller kräva henne på pengar efter mamman, sambon har sen tidigare 4 vuxna barn,de får inget heller. Allt detta har mamman sagt till vår äldsta dotter o hon undrar genom mig, hennes pappa, om det är sant som mamman säger att yngsta dottern ska ha allt. Alltså kan man göra ena barnet arvlöst genom att fixa o trixa med lån o papper o testamente. mvh Tomas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt är utgångspunkten att en person under sin livstid får göra vad den vill med sin egendom. Personen kan t.ex. sälja egendomen eller ge bort den. Dock ska man komma ihåg att det finns ett starkt skydd beträffande bröstarvingars rätt att få ut sitt arv. Det kommer jag gå igenom nedan. Reglerna om arv finns i ärvdabalken.

I mitt svar utgår jag från att din fd fru nu är ogift och att hon enbart har två barn.

Om en förälder (ogift) inte skriver ett testamente så kommer barnen att dela lika på arvet. Det följer av 2 kap 1 § ärvdabalken. I detta fall, då det rör sig om två barn kommer varje barn att få 50 % av arvet. Den s.k. arvslotten.

Men om föräldern skriver ett testamente så förändras det. Till exempel om föräldern försöker ge all egendom till ett barn eller till en annan person. Dock så finns det vissa begränsningar för det. Ett barn har alltid rätt till sin laglott, 7 kap 1 § ärvdabalken. Laglotten är alltid hälften av arvslotten. I detta fall, där det finns två barn, kommer varje barn att ha rätt till 25 % av arvet.

Skulle föräldern testamentera bort så mycket egendom så att barnet inte får ut sina 25 % så måste barnet påkalla jämkning av testamentet. Det måste då ske inom 6 månader från det att man tagit del av testamentet, 7 kap 3 § ärvdabalken.

I detta fall kan man även notera att en gåva till en bröstarvinge ska ses som förskott på arv om det inte finns till exempel ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska ses som förskott på arvet. Detta skulle kunna bli aktuellt om t.ex. mamman köper hästgården för att sedan ge bort en del till den ena dottern. Barnet som har fått gåvan får sedan mindre när arvet efter föräldern som gett gåvan ska fördelas.

Sammanfattning

Ett förenklat svar på din fråga är alltså att din fd fru inte kan göra er äldsta dotter helt arvslös. Hon har rätt att få ut 25 % av det totala arvet som finns.

Om ni önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare