Gör man sig skyldig till våldtäkt mot barn trots att barnet ljugit om sin ålder?

Hej undrar lite om en 14 årig ljuger om sin ålder o påstår sig vara 15 o jag då har sex med henne kan jag fortfarande bli dömd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att hänvisa till relevant lagstiftning. I det aktuella fallet är tillämplig lag brottsbalken (BrB).

Är det olagligt att ha sex med en fjortonåring?

Att med en person som är under 15 år genomföra ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, innebär att man gör sig skyldig till våldtäkt mot barn (6 kap. 4 § stycke 1 BrB).

Med samlag avses vaginalt samlag.

Med annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag avses t.ex. oralt eller analt samlag, eller att föra in något (t.ex. knytnäve eller föremål) i underliv eller anal. Avgörande är om handlingen i sin karaktär är en sådan kränkning som kan jämföras med vaginalt samlag.

För att kunna dömas för våldtäkt mot barn krävs alltså:

  • Att barnet är under 15 år, och
  • Att man genomfört samlag eller annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag.

Gör man sig skyldig till brott trots att barnet ljugit om sin ålder?

Det räcker inte med att fastställa att barnet varit under 15 år för att en gärning ska utgöra våldtäkt mot barn. Det krävs också att man utreder och fastställer gärningsmannens inställning och vetskap om barnets ålder.

För att dömas för våldtäkt mot barn krävs inte att man haft uppsåt beträffande att barnet varit under 15 år. Det räcker istället med att man varit oaktsam i förhållande till barnets ålder (6 kap. 13 § BrB). Det innebär att man i förhållande till barnets ålder varit antingen medveten oaktsamhet eller omedveten oaktsamhet.

Medveten oaktsamhet innebär att du misstänker att barnet är under 15 år. Om du trots sådana misstankar har sex med barnet blir straffansvar aktuellt.

Omedveten oaktsamhet är istället att du inte misstänker eller inser risken för att barnet är under 15 år, men att du borde insett så.

Om du agerat antingen medvetet oaktsamt eller omedvetet oaktsam i förhållande till flickans ålder, så gör du dig skyldig till brott fastän hon ljugit om sin ålder. Du har en viss skyldighet att vara aktsam och försöka ta reda på ålder innan du har sex med en person, särskilt om det finns indikationer på att din sexpartner inte har uppnått en viss ålder.

Sammanfattande kommentar

Att ha sex med en person under 15 år utgör brottet våldtäkt mot barn. Beträffande barnets ålder krävs  enbart oaktsamhet för att man ska göra sig skyldig till brottet.

Eftersom jag inte vet exakt hur situationen du beskriver skulle gått till kan jag inte svara på om det är oaktsamhet eller inte. Om du frågat flickan om hennes ålder och på ett allvarligt menat sätt försökt fastställa att hon är över 15 år, kan det tala för att du inte gjort dig skyldig till våldtäkt mot barn. Om flickan däremot sett mycket ung ut och det funnits anledning för dig att ifrågasätta om hon verkligen var 15 år, är det större risk för att du gjort dig skyldig till brott.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare