FrågaFAMILJERÄTTGod man08/03/2016

Godmanskap - huvudmannens rättshandlingsförmåga

Jag är moster till en utvecklingsstörd kvinna som har kapacitet att bestämma hur hennes fritid ska vara. Hon besöker oss (moster och morbror) en helg i månaden med övernattning. Hon har en god man som hjälper henne ekonomiskt. Min släkting bor på ett vårdboende 3 mil från oss. Vi tar aldrig betalt, utan bjuder henne alltid på helgvistelserna hos oss. Många gånger är hon helt utan fickpengar då hon kommer. Nu vill hon bjuda oss på lunch ute på restaurang. Den gode mannen är tveksam om hon får göra det? Min fråga är? Har min släkting ingen rätt att själv bestämma om det?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om god man finns i föräldrabalken (FB) som du hittar här. Att man blir förordnad en god man innebär inte att man förlorar sin rättshandlingsförmåga. En god man agerar mer som ett biträde till huvudmannen, i detta fallet din systerdotter. Huvudmannen kan fortfarande agera med rättsligt bindande verkan, till exempel genom att ingå avtal. Något samtycke från den gode mannen krävs inte utan huvudmannen står alltid fri att fatta egna beslut. Tvärtom måste den gode mannen inhämta din systerdotters samtycke för alla större rättshandlingar som denne företar för hennes räkning (11 kap. 5 § FB).

Din systerdotter har alltså all rätt att bjuda er på lunch om hon vill.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare