FrågaFAMILJERÄTTGod man07/08/2014

Godmanskap

Min mamma är 90 år och dement. Hon bor ensam i en stor villa. Jag kommer att behöva hjälpa henne att betala räkningar för nödvändigt underhåll av huset. Min avsikt är att detta ska vara en fordran på fastigheten vid ett arvsskifte eller försäljning. Kan jag helt enkelt betala hennes fakturor och förvara bankens kvittens tillsammans med fakturan så det klart framgår vad som hänt. Eller är det bättre att skriva ett skuldebrev som mamma får underteckna? Ska det i så fall bevittnas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Jag skulle råda dig att ansöka om att bli god man för din mamma ifall ni inte lyckats lösa detta genom en vanlig fullmakt. Som dotter kan du söka om godmanskap för din mamma och föreslå dig själv som god man. Du kan söka specifikt för t ex "förvalta egendom" vilket gör att du får en behörighet att betala hennes räkningar med hennes pengar, det behöver alltså inte bli en fordran på ett framtida arv utan löser sig möjligen "enklare" genom att betalningen sker med hennes pengar.

Ansökan skickar du till tingsrätten där du bor. Här förklaras lite enkelt hur det går till i Stockholm (varje kommun har ett likadant förfarande): http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/God-man-och-formyndare1/Att-soka-god-man-eller-forvaltare/

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare