Godkända skäl för andrahandsuthyrning

Hej! Jag arbetar utomlands for tillfallet, men skulle vilja kopa bostad i stockholm dit jag planerar att flytta tillbaka inom nagra ar. Ar det mojligt att hyra ut en bostadsratt aven om man inte bott dar sjalv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En andrahandsuthyrning innebär att man låter någon annan använda sin bostadsrätt självständigt. För att hyra ut din bostadsrätt krävs det att bostadsrättsföreningen går med på det eller att hyresnämnden godkänner det.

I bedömningen om när man får hyra ut sin bostadsrätt i andra hand krävs att bostadsrättshavaren uppvisar skäl för uthyrningen, inte beaktansvärda skäl som krävdes tidigare. Detta innebär däremot inte att alla skäl är godtagbara och ett skäl som anses godtagbart behöver inte vara det under en längre tid. Typiska skäl som brukar godtas är när man hyr ut för att studera eller arbeta på annan ort under en tid eller om man ska prova att bo tillsammans med en partner. Att köpa en lägenhet för att hyra ut och tillgodogöra sig hyra behöver inte godkännas av föreningen. I ditt fall är däremot syftet att du ska flytta dit inom snar framtid. Det finns därmed möjlighet att det godkänns.

Det viktiga är att du har tillstånd från föreningen, annars riskerar du att förlora bostadsrätten. Godkänner inte föreningen det kan du lämna in en ansökan till hyresnämnden.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare