FrågaFAMILJERÄTTGod man29/12/2015

God mans behörighet

Hej har en god man rätt att neka sin klient, att flytta ihop med sin pojkvän/flickvän? Samt neka sin klient att ta hand om din egna ekonomi?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Kort och gott är svaret nej på båda frågor. Godmanskap bygger på samtycke och huvudmannen har fortfarande kvar sin fulla rättshandlingsförmåga, se https://lagen.nu/1949:381#K11P4S1.

En god man kan därför inte neka huvudmannen att flytta ihop med sin pojkvän/flickvän eller att fatta beslut kring sin egen ekonomi.

Andra regler gäller vid förvaltarskap där huvudmannens rättshandlingsförmåga begränsas.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare