FrågaFAMILJERÄTTGod man20/01/2015

God man vid demens

Hej, jag i egenskap av enda barnet , till en dement mor som bor på ett Demensboende , och kommer aldrig att flytta hem mer. Behöver sälja hennes hus. Jag sköter redan hennes ekonomi sedan några år. För några år sedan när hon var frisk , skrev vi fullmakt på alla hennes bank tillgodohavande till mej. Kan jag sälja huset ?? Eller måste jag ansöka om god man? kan jag bli god man? Eller kan jag gå en annan väg?

MVH

Margareta.

Lawline svarar

Hej!
Va trevligt att du väljer att vända dig till oss här på Lawline och tack för din fråga.

Fullmakten du har är en fullmakt att sköta din mors banktillgångar och borde således inte ge dig en rätt att råda över hennes fastighet (sälja osv). Jag skulle istället råda dig att ansöka om att bli god man till din mor, vilket du kan bli. Enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken ska någon på grund av exempelvis sjukdom eller hälsotillstånd (exempelvis demens) få en god man tillförordnad av tingsrätten för att kunna bevaka sin rätt och förvalta sin egendom. Dit kan man således ansöka om att en släkting ska bli god man.

Den som ska bli god man ska vara rättsrådig, erfaren, en lämplig person, således ska personen vara allmänt lämplig för uppdraget, 11 kap. 12 § föräldrabalken. Den gode mannen ska sedan bevaka huvudmannens (din mors) intressen och förvalta dennes egendom. Att en släkting, exempelvis ett barn utses är inte ovanligt då en god man ska handla för huvudmannens räkning även i vardagen.

Efter en god man har utsetts av Tingsrätten har din hemkommuns överförmyndare tillsyn över de goda männens verksamhet. Behöver du hjälp med ansökan eller rådgivning gällande ansökan om god man mm. kan du kontakta din kommuns överförmyndare och ställa frågor till dem.

Hoppas detta var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare