God man och förvaltare

Om jag blir senil och inte alls kan sköta min ekonomi och hamnar permanent på en vårdanrättning. Vem kan då sälja mitt boende som kommer att vara bostadsrätt eller villafastighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fråga om god man och förvaltare är föräldrabalken (1949:381) tillämplig. Enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken kan en god man, om det behövs, förordnas av rätten om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt och förvalta sin egendom. Godmanskapet bygger på ett samtycke från huvudmannen, dvs. personen som vill ha hjälp med förvaltningen. En god man kan dock inte ingå bindande avtal för huvudmannens räkning.

Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning eller något annat förhållande som nämnts ovan, är ur stånd att vårda sig eller sin egendom, får rätten förordna om en förvaltare som har behörighet att ingå avtal för huvudmannen. Att ha en förvaltare innebär att man förlorar sin egen rättshandlingsförmåga, men att man har någon annan som kan handla i ens intresse, som exempelvis att sälja en fastighet som man inte längre har nytta av.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare