FrågaFAMILJERÄTTGod man15/04/2017

God man och förvaltare

Jag har fått lite olika uppgifter om huruvida en person som har förvaltare kan skriva ett testamente. En överförmyndare har sagt mig att en person som har god man eller förvaltare kan upprätta ett testamente.

En advokat sade däremot att en person som har god man kan skriva testamente medan en person som har förvaltare ej kan skriva ett giltigt testamente.

Vad gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om god man och förvaltare finns främst reglerat i 11 och 12 kap i Föräldrabalken (FB).

För 11 kap FB se här.

För 12 kap FB se här.

God man
En God man utses i enlighet med någon av bestämmelserna FB 11:1-4. Uppdraget som den gode mannen har kan se olika ut beroende på vad för behov och hjälp som personen (huvudmannen) behöver. Trots att huvudmannen har en god man har hen kvar sin rättshandlingsförmåga. Detta innebär att hen kan ingå rättshandlingar och även upprätta testamente.

Förvaltare
En förvaltare utses i enlighet med FB 11:4 och FB 11:7. Förvaltaruppdraget kan även det se olika ut och anpassas till den enskildes behov i varje enskilt fall och får begränsas till att avse viss egendom eller angelägenhet eller egendom överstigande ett visst värde, FB 11:7 st. 2. Ett exempel på uppdrag kan vara att en förvaltare har utsetts för att se över en viss fastighet åt huvudmannen. Förvaltaren har då inom ramen för förvaltaruppdraget ensam rådighet över dennes egendom och företräder denne i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget, FB 11:9. Huvudmannen saknar således egen rättshandlingsförmåga här och har inte full förfoganderätt över sin egendom som omfattas av förvaltaruppdraget. Vill huvudmannen ingå en rättshandling och upprätta testamente avseende egendom som omfattas av förvaltarens uppdrag måste samtycke inhämtas från förvaltaren,FB 11:10.

Här beror det på vad för typ av uppdrag förvaltaren har. Om huvudmannen vill upprätta ett testamente avseende viss egendom som inte utgörs av förvaltarens uppdrag ser jag inga problem med detta. Dock finns en möjlighet om det finns särskilda skäl att rätten även föreskriver förvaltaren rätt att förfoga över den egendom som huvudmannen själv har förvärvat efter uppdraget tilldelades och som inte ursprungligen omfattades av uppdraget, se FB 11:8 st. 2. Här saknar jag dock omständigheter om så är fallet. Dock kan man som utgångspunkt tänka att om en huvudman har en förvaltare så har hen ingen egen rättshandlingsförmåga utan samtycke måste inhämtas först.

Råd
Eftersom jag saknar en del uppgifter kan jag inte besvara din fråga fullt ut utan svaret beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Har man frågor är det en god idé som du gjort att vända sig till överförmyndaren eller överförmyndarnämnden. De har i uppgift att utöva tillsyn och kontroll över hur både förvaltaren och den gode mannen sköter sina uppdrag, FB 12:9. I en del fall har även rätten överlåtit åt överförmyndaren att närmare bestämma förvaltarens uppdrag och omfattning, FB 11:7 st. 3.

Vill du ha en till åsikt kring huruvida en huvudman med en god man eller förvaltare kan upprätta ett testamente kan du vända dig till våra jurister på Lawlines Juristbyrå. Det går bra att boka tid här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare