FrågaFAMILJERÄTTGod man30/01/2018

God man och anhörigas rätt att ta del av handlingar

Hej! Jag har en fråga angående god man. När en person får en fullmakt för att ta hand om en annans persons ekonomi (alla utgifter) har den personen skyldighet att redovisa för de anhöriga om vart pengarna gått till? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras dels i föräldrabalken (FB) och dels i offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Gode mäns uppdrag:

En god man ska bevaka den enskildes rätt, förvalta dennes egendom samt sörja för dennes person (12:2 FB). Detta innebär att företa rättshandlingar i den enskildes namn men också bevaka den enskildes intressen och behov av hjälp när det behövs. En god man har alltså ett väldigt brett uppdrag.

Vidare har en god man redovisningsskyldighet till överförmyndarnämnden avseende den ekonomiska förvaltningen. Detta för att överförmyndaren ska utöva tillsyn och granska gode mäns verksamhet (16:1 och 16:3 FB). Redovisningsskyldigheten omfattar bland annat avlämnande av förteckningar, upprättande av årsräkning och sluträkning.

Rätt att ta del av handlingar:

I regel är handlingar hos överförmyndarnämnden, som rör personens ekonomiska och personliga förhållanden, sekretessbelagda. Sekretessen gäller så länge det är uppenbart att uppgiften inte kan röjas utan att den enskilde lider skada eller men (OSL 32:4). Detta ger uttryck för att sådana handlingar inte får lämnas ut.

Men sekretessen hindrar inte att det finns undantag i föräldrabalken (OSL 32:5). Undantaget innebär att om någon har god man, så får make, sambo och de närmaste släktingarna ta del av handlingar som rör ställföreträdarskapet och som finns hos överförmyndaren (16:7 FB). De närmaste släktingarna är i regel föräldrar och barn. Men även ett syskonbarn har ansetts tillhöra de närmaste släktingarna i ett enskilt fall (HFD 2013 ref. 73).

Anledningen till att det här undantaget finns är att de närmast anhöriga ska ha en möjlighet att följa hur en god man sköter sitt uppdrag och om den enskilda personens intressen verkligen tillvaratas.

Sammanfattning:

En god man har redovisningsskyldighet till överförmyndarnämnden avseende den ekonomiska förvaltningen. En make, sambo och de närmaste släktingarna har rätt att ta del av handlingarna som rör ställföreträdarskapet och som finns hos överförmyndarnämnden.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare