FrågaFAMILJERÄTTGod man28/09/2014

God man eller förvaltare för svårt sjuk person

Hej,

Jo vi är fem syskon och mamma är inte gift eller sammanboende, och nu ligger mamma svårt sjuk på sjukhuset, om hon nu inte kan besluta mm hur förhåller sig lagen i detta om vem som då får gå in och förmynda eller besluta, är det den äldsta av barnen eller hur fungerar det ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Om någon är så pass försvagad att denne inte kan tillvarata sina intressen, kan antingen en god man eller förvaltare förordnas (11 kap. 4 och 7 §§ föräldrabalken). Skillnaden mellan god man och förvaltare är huvudsakligen att en person med god man har sin rättshandlingsförmåga kvar och kan därigenom fortfarande själv träffa avtal. Vid ett förvaltarskap är rättshandlingsförmågan ännu mer inskränkt eller fullständigt inskränkt.

Huruvida god man eller förvaltare ska förordnas, får bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Om en person är svårt sjuk och inte förstår om och vad denne ingår avtal om, kan det vara lämpligt med en förvaltare. Emellertid ska i första hand en god man anordnas eller annan mindre ingripande hjälp än förvaltarskap ges (11 kap. 7 § föräldrabalken).

Den som kan iklä sig uppdraget som god man eller förvaltare är någon som är rättsrådig, erfaren och i övrigt lämplig som person (11 kap. 12 § föräldrabalken). Det är sålunda inte så att det äldsta barnet per automatik får detta uppdrag. En bedömning av lämplighet och kunnighet måste ske. En god man eller förvaltare ska kunna bevaka huvudmannens intressen och förvalta dennes egendom väl. Att utse en släkting som god man eller förvaltare är inte ovanligt och kan ske om den främsta uppgiften är att sörja för huvudmannens person. Behövs däremot exempelvis krävande egendomsförvaltning eller kvalificerad rättslig angelägenhet uträttas för huvudmannen, bör en juridiskt eller ekonomiskt kunnig person väljas.

Slutligen leder detta oss till slutsatsen att den person som anses lämpligast utses till god man eller förvaltare. En god man eller förvaltare ska sätta sin huvudmans intressen i första rum. I ditt fall är huvudmannen din mor.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare